Viaje Bretaña y normandía. Trip to Bretaña and Normandy

Introducción

Mi primera visita a este lugar fue cuando hacía el interail por Europa con mi hermano Ramón Martín Abad en los 90. Acababa de realizar el curso de graduación en EEUU y allí me contaron el desembarco de Normandía. Mi padre Ramón Martín Mateo me contó que el punto más importante de EEUU es Nueva York. Se podría decir que es la nueva            Roma.

Esta es mi segunda intentona a ver las playas del desembarco de la segunda guerra mundial. Para situar este lugar en el mapa Bretaña es el poblado donde vivía Asterix y Obelix en Francia. La temperatura es oceánica y templada.

Primer capitulo

La primera excursión  aparece el canal de ille et Rance atravesando Dinan. Las siguientes fotos trascurren por un GR por el canal. En una podemos ver como recogen la lluvia. También podemos ver un huerto en la campilla. Nos adentramos en el camino viendo a gente que corre hasta que pasamos por un bosque. Compartimos el camino con ciclistas. A veces todo está tupido de nenúfares y helechos. Todo esto trascurre hasta llegar a la siguiente esclusa. Continuamos por el canal hasta que nos encontramos un puente. Hay mucha gente en Kayak. Vemos una abadía. En la siguiente esclusa el barco que navega por el canal está intentando pasar de un lado a otro.

Segundo Capítulo

Cuando llegamos a Roscoff nos alojan en un hotel desde donde  se podía ver el puente que con la marea baja te permite coger  el barco que te lleva a la isla de Batz. Tal como nos contó el guía Pepe es un buen sitio para hacer un paseo romántico. Hay que tener cuidado pues las gaviotas se puede meter en tu habitación. En este pueblo el mar te entra por los sentidos.  En la tienda según bajo del hotel compré un regalo a mis amigos de Alicante Susana, Yuma y Jose Manuel.

El séptimo día nos vamos a la Península de Crozon. Desde el pueblo de Camaret sur Mer cogemos el GR 34. Nos encontramos en la bahía de los españoles. Aquí tuvo lugar parte de la guerra del Atlántico. En esta lucha murieron 60.000 aliados y 40.000 alemanes. Hay una base de submarinos que pertenecía a los alemanes y ahora es utilizada.

Llegamos a la playa de Goulien. Más adelante nos encontramos con muchos cráteres producidos por las bombas de la guerra. El paisaje marino nos da una idea de su amplitud; veleros, faros y rocas hasta que llegamos una formación de Menhires de Lagatjar. Intentamos cargar en medio de esta formación  nuestras vidas con energía positiva aunque vemos con sorpresa que los móviles no se pueden cargar. Vamos a ver los búnkers y fortificaciones alemanas construidos durante la segunda guerra mundial. Este lugar no fue conquistado en la guerra. Se rindió. El color rosa de los brezos toma la campiña.

Seguimos y nos encontramos con la Pointe de Pen Hir donde podemos ver  tres curiosas rocas al final de la Península. Tras divisar un velero con vela latina nos vamos a la playa Kersiguenou para comer.

El octavo día vamos a la isla de Batz cogiendo un pequeño barco. Nuestro guía nos hace una explicación de la isla. Mi colega mallorquín y yo cogimos una bici para recorrer todo el lugar. Este lugar ha intentado mantener un equilibrio con la agricultura y el turismo. Nos subimos al faro y desde ahí hago una panorámica del lugar. Vemos una familia de cisnes en el lago. Seguimos pedaleando hasta que nos encontramos en el otro lado de la isla con dos playas en el camino del malecón. La marea está baja y caminamos entre un bosque de algas hasta encontrar con el mar. Los kilómetros que realizamos fueron 7 km, tardamos 2 horas, a 3,5 km/h.

Gori como es biólogo estaba excitado en ese momento siguiendo y haciendo fotos a unos caracoles marinos. Me voy a bañar y cuando vuelvo la marea ha mojado mi toalla. Cambiamos las cosas de lugar. Buscamos un lugar de referencia para ver como sube la marea y él se va a bañar. El sigue ensimismado con sus cosas y me encuentro nervioso. En cualquier momento me veo con el agua tapando nuestras cabezas. Por cierto pudimos salir de allí.

Le hable a Gori sobre el libro “mi familia y otros animales”. Se desarrolla todo en la isla de Corfú. Y fue escrito por Geral Durell.

Mi amor por el mar se inicia en Algorta,Vizcaya, España. En Alicante lo mantengo realizado el deporte de remo.

Tercer capítulo

En esta parte del viaje nos alojamos en Rennes. El noveno día vamos a conocer el bosque de Huelgoat. La traducción de este nombre es “los boques de arriba”. Nos encontramos en los Montes de Arrée y las Montañas Negras. Salimos de un lago hasta que nos encontramos con un canal con  agua oscura pues ha adquirido este  color ya que viene de una mina activa y uno de los dos  minerales que extrae es el hierro. El bosque está tupido de arboles. Podemos encontrar una gran variedad de ellos. Desde Hayas hasta robles. También hay avellanos. Llegamos a  una antigua mina. Seguimos el río Argent.

El último día del viaje nos vamos a visitar el famoso monte Saint Michel. Estamos en Normandía. Está considerada la octava maravilla. Patrimonio de la humanidad. Es una especie de ciudad como Brujas en Bélgica. Las casas están  subvencionadas para su conservación. Como decía Gori “me gusta este parque temático”. Es un islote de 1 km de circunferencia y 80 metros de altura. Fue construido por un abad después de que tuviera varios sueños.

En este monte cuando la marea está alta es como una isla en medio del mar. Cuando esta está baja se puede cruzar de un lado a otro andando. Es el lugar en Europa con mayor marea. Hay un  mito  que dice que la marea sube como un caballo a galope. Este año el tour de Francia ha trascurrido por aquí. Cuando hacía el inter-rail mucha gente me hablaba de este sitio.

English

Introduction

Mi first time that I visit this place was went I was travelling by train in Europe with my brother in the 90. I was just graduated in USA and there they told the history of Normady in the world war two. My father toll my that the most important place in U.S.A is N.Y. It is the new Rome.

First chapter

This is my second time that I go to see o beach of land of the world war two. If you want to see in a world map it is situated in the town of Asterix and Obelix in France. The weather is oceanic and warm.

The first excursion you could see the channel de iile et Rance crossing Dinan. The next pictures you could see a GR that go in the way of the Channnel. In one picture you could see how the take the water from the rain. Also we could see how the take the water from the rain . After you could see a farm in he countryside. We follow the way and we could see a man running until we see the forest. We walk in the way with men in bike. The forest is full of nenuphars and ferns. All it is until we find the next sluice. We follow the channel until we find a bridge. There are many people in Kayak. We saw and old abbey. In the next sluice the ship that is trying to go to the other side of the channel.

Other day we took a ship by the channel I put a plant in my head. The captain song something with his instrument. An small ship that was rent pass us from the right side.

The next excursion take place in the corsair and old ciy of St. Malo. I remember that I was travelling with my brother and we went to the wall. We were so boring each other that we decided to visit this place alone. Now I was with new friend Gori and we went with the tides goes down to the island of le grand be. There was buried a French writer with a epitaph that said that he want be where he could listen the breeze of the sea. We took a limpet with the knife of Gori. He told to me that it has mouse a horns.

Went we were living in Bilbao we went to Lemoniz and there we took many limpet and after we ate it. There was just finished the nuclear central. It was never released because E.T.A. killed the Engineer boss.

In this Island you could see how the gulls take for his kids. Also you could see the Island of the petit be.

The six of August we went did an excursion for the coast of pink granite. We had a professor that said that was not a granite rock it is plutonic rock and after it belong to this group. For me it is how said the same. I did a picture to the guide tour with a girl of Andalucia. We saw a house where they use to do things to the devil.

Chapter two

Went we arrived to Roscoff we live in a hotel where you could see the bridge that make possible to take a ship that go to the isle of Batz with the low tide.  Our guide Pepe told that this way is a good place for take a romantic walk. In this town the sea get in your feeling.  You have to be careful because the gull could go into your room. Here is went I bought a present to my friends for Alicante Susana, Yuma and Jose Manuel.

The seventh day we go the peninsula of Crozon. From the town Camaret sur Mer we took the GR 34. We are in the bay of Spanish. Here was took part of the Atlantic war. In this fight died 60.000 ally and 40.000 Germans.

We arrived to the beach of Goulien. We find many holes did by the war bombs. The sea land is big; swift, lighthouse, sea rock until we find the Menhires of Lagatjar. We try to load our life in middle of this place of positive energy but we could not charge our mobile. We saw many old war buildings did in the world war two. This place never went get by the ally in the war. It was surrender. The pink color of the moors takes the countryside.

We following and we find Pointe de Pen Hir where we find three curious rocks at the end of the peninsula. A swift with latin sail was in the sea and we go to Kersiguenou beach for eat.

The eight day we took a small ship to see the Batz Island. Our guide did an explication of the island. My friend from Mayorca and me took a bike for see the place. This place tried to find a balance between agriculture and tourism. We went to the lighthouse and I did a picture at the top. We saw a family of swan in the lake. We keep cycling until we found two beaches in the other side of the island. There is low tide and we walk until we fund the sea. All look like a seaweed forest.

Gori how is biologist was excited following and making pictures of some marine snail. I went to swimming and went I come back I saw my towel wet. We changed all the things to other place and we put a reference place just for see how the tide is coming and he went to swimming. He was thinking in his things and I feel nervous. I one moment the sea water was all over. At the end of the history we could safe our life. We ran 7 km. Spend 2 hours. The average was 3,5 km/h

I told to Gori about the book “mi family an other animals”. It was doing in the island of Corfu. The writer was Geral  Durel.

I am a lover of the sea and it came from Algorta, Bizcaya, Spain. In Alicante I do rowing.

Chapter three

In this part of the history we went to live to Rennes. The ninth day we went to the Hoelgoat forest. The translation means “the up forest”. We are in the Arrée Mountain and the Black Mountain. We start from the lake until we fin a channel that have  black water because it came from a mine how take two minerals and one is iron. The forest is full of trees. We could find many kind .From oaks to hazel .In the middle of the trip there is an old mine. We follow the river Argent.

The last day we went to visit the famous mountain Saint Michel. We are in Normandy. It is considerate the eight wonderfully. Humanity heritage. It is a city like Bruges in Belgium. The buildings are subsidize for its conservation.  Gori said “I like this thematic park”. It is an island that has 1 kilometer of circumference and 80 meters of tall. It was building for an abbot after he had some dreams.

This mountain went there is high tide it is like an island in the sea. But went there is low tide you could cross from one side to the other. It is the place of Europe with high tide. There is a myth that said that the tide go like a horse at a gallop up. This year the tour of France crosses this place. Went I was doing the inter-rail many people told about this place.

ImagenImagenImagenImagenImagenImagenImagenImagenImagenImagenImagenImagenImagenImagenImagenImagenImagenImagenImagenImagenImagenImagenImagenImagenImagenImagenImagenImagenImagenImagenImagenImagenImagenImagenderImagenImagen ImagenTrImagenImagenImagenImagen,ImagenImagenBrImagenImagen,ImagenImagenImagenImagenImagenImagenImagen ImagenImagenImagenImagenImagen Imagen,ImagenImagenImagenImagenImagenImagenImagenImagenImagenImagenImagenImagenImagen

Un pensamiento en “Viaje Bretaña y normandía. Trip to Bretaña and Normandy

1. Pingback: Viaje Bretaña y normandía. Trip to Bretaña and Normandy | Naturaleza